Kippers första officiella tävling!

Jag har ju inte orkat blogga på ett tag. Genrepet gick ju åt skogen och jag var verkligen inte motiverad att träna vidare. Men tävla skulle vi ändå! Så det gjorde vi idag och jag kan inte undanhålla världen detta:

Vi klev upp 6.30 och åkte till Sundsvalls BK. Träffade riktigt många gamla vänner och det var jättekul. Alla tyckte det var kul att jag var tebax men ifrågasatte rasvalet(!).

Vi började med lottning och jag fick nr 11 av 14. Tråkigt för det blir så lång väntan.

Under väntetiden så pratade jag med en gammal räddningshundförare.

Här väntar vi i våra bilar. Strålande väder i alla fall:)
Kl. 9.30 blev vi anvisade vårt spår. Jag gick och gick och gick och upptäckte att det jag trodde var 300 meter snarare har varit 150 meter, haha. Men det var inte det värsta: Lägdan var en ÄNG. Med 1 meter högt gräs! Pinnarna bara försvann ner i djupet och man fick gå som en häst med höga benlyft. Gissa hur blöt man blev?

Min spåräng är den gröna i mitten!
I alla fall. Påsläpp 45 minuter senare. Kipper är stenfokuserad och går på spåret i full fart. Jag får blåsor i händerna och tycker att livet är underbart! Kipper spårar vidare som ett lok och tar 1.a pinnen. Vidare, ringar i 1:a vinkeln men vidare. Nu är gräset jättehögt och Kipper syns inte för domarna. Kipper skuttar som en hare men tar 2:a pinnen snyggt. Vidare utan att mattas. Fullt drag i linan och plockar slutpinnen!
Jag var såååå nöjd med Kipps! Vi har faktiskt inte lagt så många spår, kan det vara högst 8?
Betyg 9-9. Good Kipper!


Tillbaka på klubben för lydnaden. Jag hade redan innan tävlingen bestämt mig för att köra det som träning eftersom vi inte har någon platsliggning ännu. Så vi gick ut på planen, jag som vanligt på två ben och Kipps som vanligt på två ben!
Och så här blev det på linförigheten: (skratta inte!)
Betyg 0-5, kommentar: Tappar position, nosar, dåligt sättande, tränger v sväng, dålig högersväng, tappar porition språng, dålig helomv. koppelkorr, bus.
Inte dåligt va? Kändes som man hade papegojan på julafton i kopplet. Än var han framför, än bakom, än höger, än vänster. Jag hade bara kul. Och Kipps också.
Vi avstår framförgåendet och platsläggandet är helt OK.
Inkallningen strålande!
Sedan går det utför. Apporteringen slamsar han bort och på hoppet springer han till domaren. Och har han väl fått person-kontakt så är han svår att få loss. Nåväl, eftersom jag "tränar" så fick jag göra om hoppet och då gör han det klockrent. Skulle bara hälsa, sa Kipper. Vi studsar av planen och hör "Vad glaaad han är" "Han blir säkert bra om ett par år". Jo jo, vi får väl se.

Ja, sedan var det budföring. Samma visa: Kipper bara måste hälsa på domarna! 0 poäng. Fick hjälp sedan och han gör en perfekt budföring. Stannar hos mottagaren och allt.

Ja, summapoängen blev väl inte strålande men Kipper gjorde väl ungefär det som jag har lärt honom:)

Efter tävlingen for vi till stugan. Kipper rusade som en galning i skogen där, inte minsta tendens till trötthet.
Jag är jättenöjd med honom idag! Jag kände verkligen att han gjorde sitt bästa och det andra har vi inte tränat.
Men det ska vi nu för det är sååååå roligt att tävla ju!

Här ligger vi och spanar på platsliggningen!

Nä, på det igen nästa gång!

 

 


Kommentarer
Postat av: Birgit

Vi ser framför oss, dig och Kipper och har skrattat så tårarna rinner. Goooood Maria och Goooood Kipper det kommer att bli så bra till nästa år.

Då hjälps vi åt, att slåss om framgångarna, heller hur!

Birgit o Kjell

2009-08-30 @ 19:35:02
URL: http://www.champis.pixbox.se
Postat av: Ewa

Ring mig nästa gång du ska tävla så kommer jag med min nyinköpta videokamera. Jag tror nämligen att vi är många som skulle velat se dagens uppvisning! Underbart! Är du helt säker på att Kipper är en Tollare? Du beskriver nämligen en Terv i samma ålder :-D

2009-08-30 @ 20:34:39
URL: http://www.fozasos.se
Postat av: Maud

Härligt att debuten är avklarad och att ni åkte därifrån med gott humör!!! Bara att anmäla till fler tävlingar nu:-)

2009-08-30 @ 21:18:53
Postat av: Eva Jonsson

BS tipsade mig om din blogg. Kippers sätt är lite lika det hos en ridgeback jag känner när han var i samma ålder (fast vi kom aldrig till tävling). Bra jobbat i allafall. Roligt bloggat -man lever sig in i det ni gör och får sig ett gott skratt.

Hälsningar Eva med vidhängande Ridgeback

2009-08-30 @ 22:25:39
URL: http://www.chantos.dinstudio.se
Postat av: Anonym

Ha, ha.. vad härligt!! Jag och Gioia tycker ni är jätteduktiga som vågar tävla! Får se när jag vågar trotsa mina nerver. Ska ni på utställningen i okt?

2009-08-31 @ 10:48:51
Postat av: Helena och Gibson

Det är ju tur att det är fler av bröderna som har samma energi och fart =). Jag fick också höra att jag hade ju iaf en glad hund och det måste jag ju hålla med om. Jag tror också att dom kommer bli bra förmodligen bäst och förhoppningsvis redan till nästa sommar...

2009-08-31 @ 18:38:41
Postat av: Elenor & Texas

hahaha! Likheterna fortsätter!! Fast vilken underbart spår Kipps måste ha gjort! Stort grattis till en go och gla hund!

Vi ses snart!

Kram Elenor 6 Texas

2009-08-31 @ 20:51:14
URL: http://www.goldentexas.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0