Jaha, nu är det bara att börja träna!

Maud, vad har du ställt till med nu då? Nu ska jag göra det här nya påfundet tydligen. Men jag ser det som en utmaning! På måndag är det dags för:

Allmänlydnadspasset

Allmänlydnadskurser inom SBK avslutas idag med ett litet prov och diplom. Allmänlydnadspasset kan genomföras på en centralt plats i samhället. Man värderar varje moment enligt 3 kriterier:

  • Mycket väl genomfört - hunden utför momentet utan hjälp från föraren
  • Väl genomfört - hunden utför momentet med viss hjälp från föraren
  • Behöver träna mer - hunden utför ej momentet trots upprepad hjälp från föraren
MomentBehöver träna merVäl genomförtMkt väl genomfört
Kvarsittande med störning   1-2 min   
Möte med hundar på naturstig   
Sitta tyst i bil med störning ca 5 m utanför   
Gå fint vid sidan eller bakom   
Hantering / visitation   
Inkallande utan störning   
Inkallande med störning   
Stopkommando   
Passivitetskontroll   
Nosaktivitet   
Valfritt moment   

GENOMFÖRANDE:

  1. Kvarsittande med störning Miljön ska vara naturlig såsom parkeringsplats, skog eller bostadsområde. Hunden lämnas att sitta kvar medan föraren rör sig i en radie om 10 m från hunden.
    Hunden utsätts för 3 olika typer av störningar i form av andra människor, hundar, fotbollar och liknande.
    OOPS! Kan vi inte...ännu.
  2. Möte med hundar på stig eller gångväg Hunden ska föras i slakt hängande koppel och inom en sträcka av 100 m möta 3 hundar med ägare. Hundägaren kan välja att avvika från stigen några meter.
    Vikten läggs här vid att hunden förmås att nonchalera den mötande hunden och rikta sitt intresse mot föraren. Individuella förutsättningar beaktas.
    Ska vi nog fixa.
  3. Sitta tyst i bil Bilen parkeras på en för hunden lämplig plats inom ett centrum- eller klubbområde. När föraren lämnat bilen passerar annan människa, därefter människa med hund utanför bilen.
    Om det är revirkänsliga hundar accepteras att störningen ej sker på närmre avstånd än 10 m.
    OK.
  4. Gå fint vid sidan eller bakom föraren Hunden ska transportera sig tilsammans med föraren från exempelvis bilen till träningsområde. Hunden ska föras i slakt hängande koppel eller lös, intill eller bakom sin förare. Sträckan bör vara 100 m.
    Oj, det var långt. Får man springa?
  5. Hantering / visitation
    a) av föraren
    b) av annan person

    Hundägaren undersöker hunden fysiskt. Tittar på tänder, öron, tassar, känner igenom hela kroppen, lyfter på ben och svans. Visitationen ska pågå under ett par minuter.
    Kan bli nog så knepigt, han kan bara med godis...
  6. Inkallande utan störning Föraren väljer själv hur inkallningsmomentet testas. Inkallningen ska göras på minst 10 m avstånd.
    OK.
  7. Inkallande med störning Hunden utsätts för 3 av föraren valda störningsmoment.
    Vad ska man välja?
  8. Stopkommando Hunden ska på kommando upphöra med aktivitet. Kommando "Stanna", "Ligg" eller liknande ges för att bringa hunden till passivitet.
    Får väl köra: Läggdä.
  9. Passivitetskontroll Hunden ska, utan hjälp från föraren, kunna förhålla sig passiv i valfri ställning under ca 2 minuter.
    Ha, skulle inte tro det. Synd att jag har betalat kursen...
  10. Nosaktivitet Hunden ska under 3-5 minuter målinriktat och koncentrerat arbeta med sitt luktsinne. Det kan vara föremålsletande, godisletande, spårarbete eller liknande.
    Frolic...
  11. Valfritt moment Hundägaren beskriver hur momentet ska utföras och visar därefter. Hundföraren avgör också bedömningskriterierna för momentet.?

Ja, nu har jag lite att träna på!!!
Alltid kul med test, ha ha.

Tränade förresten lite på lunchen igår (med fokus på aktivitet) och det gick jättebra! Kipper flög omkring precis som en terv = matte nöjd!
Tråkigt att behöva träna passivitet nu då men ska försöka ändå så får vi se.

Ja, Maud hur ska du förklara nu då om vi inte fixar det? Får jag tillbaka pengarna eller kan jag gå själv utan hund?
Skulle inte ha börjat med det här egentligen, har aldrig gått kurs förr så varför börja nu? Eller var det för att jag hade en tokig terv? Jag vet faktiskt inte. Jag har ju haft Birgit! Behövs ingen kurs då inte.
Ska rapportera hur det går.

Grattis på 8-månaders dagen alla kullsyskon!!!!!!


 


Kommentarer
Postat av: Maud

Hm, du brukar inte skriva ut hela namnet annars men nu står MITT namn klart och tydligt 2 ggr:-) Klart ni ska gå kurs. Det är ju jätteroligt och gör att man faktiskt tränar mellan kurstillfällena. Och visst fixar Kipper momenten! Lita på din hund Maria:-)

2009-03-11 @ 08:30:45
Postat av: Elenor & Texas

Underbart, tack. Nu fick jag något att träna på också =) Synd vi bor så långt borta, annars kunde vi bytt hund när man har tröttnat på sin egen ;)

Undra vad jag ska börja med...

möte med andra hundar på en stig..för svårt, ibland undrar jag om Texas någonsin kommer klara de? Och det menar du att Kipper kan? Imponerad!! Hur lärde du honom de? Ibland så känns Texas mer vild än tam. Men men...jag vill ju ha en hund med fart i, frågan är bara vad man ska göra när det går så fort så man själv inte kan styra? Gasa lite till..?

Lycka till med träningen, nu har du sporrat mig också! Thank you!

Kram!

2009-03-11 @ 17:56:54
URL: http://www.goldentexas.zoomin.se
Postat av: Gammelmatten

Du vet väl om att du får poäng för allmänlydnadspasset till Årets Hummelvikare, lydnad?

Inte så dumt, men hade ju kanske varit smartare att lagt det till nästa års poängställning.....

skratt

Det är klart att ni fixar det! tummen upp

Lita på Maud du för det gör jag....



Krameikram

2009-03-12 @ 15:12:54
URL: http://www.hummelviksgarden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0