Händelserik dag

Idag fyller Kipper 10 månader! Hurra för honom och alla syskon!
I morse for jag ut och lade ett "riktigt" apellspår åt Kipper. På äng och med raka vinklar. Nåväl. Det blåste stormvindar och var väl inte alldeles drömväder. Men men. Medan spåret låg till sig så rastade jag Kipper, lite för länge, han orkade inte riktigt fokusera sedan visade det sig. Han tog spåret bra (körde med lina för 1:a gången) och tog 1:a pinnen kanon.
Lika förvånad idag när vi skulle fortsätta. 2:a pinnen gick han över och vid andra vinkeln var han helt lost. Tur att jag NÄSTAN visste var jag hade gått, ha ha. I storm-motvind lyckades han komma på spåret ca 10 meter innan slutpinnen som han plockade upp!! Tur det annars skulle det ha varit helt misslyckat. Nu blev det en halvbra träning.

På kvällen var det sökträning. Jag är hjälptränare för en nybörjargrupp i Sundsvall. Det är verkligen jättekul att få vara med och se hur olika hundar är. Det var 2 hundar som kampade armen urled på mig till exempel, och några andra som klipper godis som jag klipper naglar. Då är det så skönt med Kipper! Han kampar lite svagt så där och tar godis så fint att ett spädbarn skulle kunna ge honom. Han är helt enkelt en behaglig hund och jag gillar det. Vi ska komma långt med det också, så det så.
Kipper fick en vindningsövning som gick sådär men han fick vara med och se ut sökutan i alla fall.
Före söket så provade vi stegen på Sundsvalls BK men fick ge upp igen. Nu ska jag inte prova mer förrän han har lugnat ner sig lite. Det blir så dålig inlärning när han rusar upp och blir hängande varje gång, hahahaha.
 Efter söket körde jag igenom lydnadsklass 1 på okänd grusplan. Det gick kanon! Men på hoppet tvärstannade han och luktade på det. Knäpp-Kipper! Nästa gång vi hoppade slog han i bägge frambenen. Ja ja allt går inte som på räls.
Pigg och glad är han i alla fall!
I morgon är det avslutning på lydnadskursen.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0