Kvällsträning

Igår kväll överraskade C mig med att vilja se på när vi tränade, jag och Kipper. Så vi for och la ett apellspår på lägda, 300 m med spikraka vinklar, 3 pinnar. Kipper går klockrent till 1:a pinnen och plockar den. Sedan ser han LIKA förvånad ut att vi ska fortsätta som tidigare. Tar en stund men sedan är vi iväg igen. Halvbra 1:a vinkel och han plockar 2:a pinnen. Sedan är han lost (precis som vanligt). Vad beror det på? Orkar han inte? Jag tror på orutin än så länge. 2.a vinkeln ringar han och slår och chansar. Eftersom jag vet vart spåret är så flyttar jag mig nån meter i rätt riktning och 50 m före slutpinnen så kommer han rätt och jobbar på bra. Plockar även slutpinnen. Betyg 7 kanske. Vad vet jag?
Nästa gång ska jag rasta honom innan och ge vatten. Kipper plockar gräs. Han hann även äta bajs i spåret (det gick i en kohage). Sedan ska han få vila medan spåret ligger till sig.
Igår eftersom C var med så kastade jag en dummie(!) för första gången i skogen. Först ville jag se om han gick ut ovallat utan synintryck. Gick inte. Vallat gick kanon, han följer vitringsfältet fint och har alltid gjort. (Hm, kan vara det som ställer till det på spåret kanske). Hög näsa ligger för Kipper, helt klart. Fågelhund?
Ville också prova ett synintryck så Kipper fick sitta på stigen och C kastade en dummie in i skogen. Oj oj oj vilket tempo! Man får vara rädd för skador. Kipper blev så hetsig så han sprang och hämtade dummien och kom till mig men släppte den inte utan for tillbaka rätt ut där han hade hämtat den och tillbaka till mig. Tokkipper!
Efter det la jag en platsliggning på 30 sekunder. Han klev upp efter 20....
Snart blir det en tollare mindre här i världen. Men jag sa ingenting! Ha. Undrar hur länge jag kan hålla mig. Kanska ska smeka fram ett Neeeej mellan tänderna....
Nä, det är nog bara att dänga, hahaha.
Allt detta hanns med under spårets liggtid. Hm. Inte så bra kanske. Typiskt mig. När jag väl kommer ut i skogen så ska jag göra allt på en gång. Inte bra för Kipper.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra gjort av kipper att ens kunna spåra nu, de enda Tex kan spåra är tikar, hormonerna földar i överflöd inne i Texas. Leka och busa kan han men fukucera på ett spår går förnärvarande inte, så jag har tagit ett uppehåll. Han bara kommer av sig, så det är ingen ide. Får ta tag i det igen när testosteronet har lagt sig lite. För jag blir bara irriterad när han byter från mitt spår till ett annat (mer intressant) spår. Bättre att avvakta lite. Jag testa de att köra i sele+koppel istället för sele+lina ett tag så jag kunde hjälpa rätt honom lite lättare. Har du testat det på kipper? På texas fungerade det ganska bra. Fast nu har tydligen testiklarna blivit större än hjärnhalvorna, så då får jag vänta tills hjärna växer om igen ;)

Stor kram!

Elenor & lillebror

2009-05-26 @ 15:36:13
Postat av: Maud

Vad bra att du tränade lite platsliggning idag på lunchen!!! Duktig Maria:-)

2009-05-26 @ 15:37:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0