Sandö!

Lördag 1 oktober kl. 09.00 på Sandö

(Hela gruppen uppdelat på två grupper, träning hela dan på olika stationer med både Christina och Karin som ledare)

Började dagen med uppbindning av hundarna. (9.30-13.30)

Mörkersök i lång svart container. Kipper var taggad så han gnällde hela vägen bort till fig. Märkte inte av att det var nåt problem. Ett litet problem kan vara att han blir så glad när han hittar så det tar ett tag att fokusera, först ska han klättra lite och gnälla och allmänt hämta igen sig. Fina skall när han väl kom till.

Karin tyckte att vi ska träna markeringsövningar, att han får se figgen läggas ut, så han ska fokusera mer och inte söka. Följa med och stoppa in fig, inte stress genom att se fig gå iväg, utan lugnt följa med och sedan gå därifrån och skicka.

Sedan var det fritt men kontrollerat sök på lill-ön. Kipper var duktig men fruktansvärt svårstyrd. Jag berömde lite för mycket. Fin avståndsmarkering. Kipper vill söka utan mig. Jag ska inte vara så nära honom i markering.

Lunch och efter det var det en djup. Väldigt djup men med jättebra vittring. Kipper skötte det fint. Bra skall. Blev nästan arg när han inte fick belöning ur legan där figg var, haha.

Sedan var det dirigeringsövning inomhus i gula huset. Det var svår vittring och Kipper for runt. Då flyttade sig Christina lite mot en källartrapp så Kipper såg det och slank efter. Otroligt. Nästa figg var uppför en trapp. Då fick jag stampa iväg för att ”visa” Kipper att det fanns en trapp: Här vill jag att du söker för här finns det. Tror att det blir bättre inomhus faktiskt, där är det svårare vittring. Jag är chanslös utomhus, haha. Fina markeringar.

Nu var det träning av gallertrapp i spiral med hittaövning på slutet uppe på 4 meters gallerdurk. Kipper var faktiskt lite berörd där uppe på 4 meter gallerdurk men det släppte då han blev superglad att se Marie. Ner var inga problem, jag backade på slutet. Men han hänger friskt i selen…

Tillsist var vi ner 2 och 2 i en krypgång. Jag och Kipper kröp med Lisabeth och Mira. Kipper var taggad och det var dammigt, kolsvart och luktade mögel. Phu.

Vi avslutade med att ta alla hundar på en halvtimmes promenad runt området.

Dagen var slut och jag åkte hem. Tråkigt att missa nästa dag men men. Utmaningen var att sova i bur på natten men det var enskilda rum (men jag har svårt att se att det skulle vara något problem för Kipper)

Märktes inget på Kipper att han skulle ha mattats efter dagen…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0