Uppflyttade till IPO-R Ruinsök klass B!

Söndag 23 oktober kl. 8.30 på Åkerigrus

(IPO-R A tävling)

Jag lottades som nummer 4 av 5. Lång väntan som taggade Kipper mycket. Fast det gjorde inget.

Stor ruin, 15 minuter. Jag vet inte hur länge Kipper sökte men de två figgarna hittade han snabbt och markerade på sitt eget lilla vis. Ljust och fjolligt (som domaren sa). Men han gör det så snyggt, helt utan min hjälp. Jag såg inget för vi var tvungen att stå kvar på baslinjen. Kipper jobbade helt självständigt och snyggt uppe på ruinen. Det var folk som gick omkring på ruinen, rök hela tiden och skott. Det var 2 helt dolda varav en jättedjup. Kipper hittar snabt och stannar kvar och markerar med pip som övergår i rätt bra skall. Han står kvar medan vi tar fram figgen. Vi går ner till baslinjen och skickar om därifrån. Man får bara skicka från en sida. Det var lite svårt att lita på att Kipper jobbade när jag inte såg honom men enl domaren gjorde han ett fint jobb. Vi fick 198 av 200 poäng.

Efter lunch var det miljöbanan. Den klarade vi på gränsen, 35 av 50. Kipper gjorde rörliga tunnbron bra men missade helt gungbrädan (som vi hade åkt enkom på luchen till Timrå och tränat på). Vågräta stegen, kryptunneln, ostabila underlaget gick bra. Långhoppet som han är så bra på trampade han igenom och dirigeringen tog han i fel ordning och bara två bord. Sista momentet var hantering och det gick sådär. Kipper hatar ju att bli buren. Så fort provledaren hade satt ner honom så sprang han till mig.

Lydnaden kvar. Kipper gjorde sitt bästa och vi fick 42 av 50. Momenten lottades och vi började med sittande med avhämtning som gick fint. Sedan var det kryp 10 meter, också bra. Fritt följ med skrammelstörning (som jag gick utan kommendering, jo jag mindes programmet) helt OK fast Kipper blev lite tveksam i gruppen där det också ingår en hund. Läggande med inkallning och skott och ställande med inkallning, apportering (jag har ett paraply som vi har övat med men när Kipper skulle ta det på tävlingen så var han väldigt tveksam) OK.
Framåtsändande 40 meter men platsläggande blev 20 meter kanske, annars bra.

Efter alla moment så var det platsliggning. Kipper låg fint i 10 minuter. Vi har inte tränat men han är rätt säker på att vänta. Förutom störningar i form av skott och skrammel och att en annan hund( som skäller och springer och kommenderas) gör sitt program på samma plan som vi ligger plats så kommer det en gubbe som passerar Kipper med några meter och skriker: Uh! Där får du inte stå! åt nån som kommer gående. Duktig Kipper ligger kvar något förvånad.

Allt slutade med att vi vann på 275 poäng och blev uppflyttade till Klass B!


Kommentarer
Postat av: Jennie, Phoenix och Dice

Grattis! Imponerande:) Vad duktiga ni är!

2011-10-24 @ 15:04:34
URL: http://www.tollarna.se
Postat av: Elenor & Texas

Hurra för er, ni är så j'''a bra!!!!!!!!!!!!!

2011-10-30 @ 22:02:09
URL: http://www.tollingtexas.com
Postat av: Jenny

Grattis Maria!

Fasen vad roligt det verkar vara och vad roligt ni verkar ha :)

Mången nospuss från Härnösand

2011-10-31 @ 07:23:16
URL: http://www.zeldio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0