Kolla, han var ju inte grisnäst som liten!!


Jaha, här var det inte mycket aktivitet. Tur då att det är aktivitet i riktiga livet:)
Vi tränar räddning hela tiden och försöker sticka emellan med lydnadsträning, både bruksmomenten och lydnadsklass. Ibland känns det som om vi är på gång och ibland blir jag bara less. Kipper är alltid på och glad och träningsvillig dock.
Jag har kämpat på kvällarna med vittringsapporteringen men jag börjar misströsta, vill ju inte slå Kipper heller!
Jag bär på mig pinnen i 1 minut (måste öka tiden kanske, haha), lägger den sedan bland oluktiga pinnar. Skickar Kipper och han far iväg som en biljardkula och spränger hela högen så jag har tappat bort den rätta pinnen och kan inte veta om han har tagit rätt förrän han har kommit med den. Det är oftast fel för Kipper bara tar en pinne, vilken som helst. Jag har provat att lägga pinnarna i mörker så han måste nosa och då går det bra. Men så fort han ser pinnar så blir han glaaad! Och det är ju bra med tanke på att han hatade dem i början av spårkarriären, haha. Så varje träning slutar i kaos och skratt hela tiden. Jag får nog ta en funderare på vad jag ska göra nu, jag har fått en del tips:)
Tungen tränar vi också men den är för tung tycker Kipper. Metallen är äcklig. Men fjärren går bra:)
Vet inte om vi ska tävla, det finns så mycket roligt att göra: Lydnad, bruksspår, IPO-R, räddning, utställning, långa promenader. Och jag hinner absolut inte med nån form av jakt trots att det verkar skoj. Det får väl bli när Kipper blir pensionär:) Jag måste ju jobba också, haha. 

Utdrag ur min räddningsdagbok:

Onsdag 15 februari kl. 18.00 på Deltaterminalen i Söråker

(Hela gruppen, alla 10, med Karin som ledare)

Medan vi väntade byggde vi upp ett ostabilt underlag och tränade markering på det. Kipper har inga problem med vart han ska ställa tassarnaJ

Jag fick köra utan att veta. Måste göra det mer. Bra med erfarenhet för mig och Kipper. Kipper lämnade nämligen 1:a figgen (tror han hade för bråttom). 1:a figgen var rakt innanför dörren i den stora hangaren och troligtvis inte så lätt vittring heller. Men jag såg att han hade nåt, typ som att det låg en jacka där eller så.

Jag styrde rätt bra tyckte jag själv. 2:a figgen var öppen och Kipper skulle ta sig över presenningar och vidare rätt in i en mörk gång. 15 fina skall och figgen belönade.

Jag styrde vidare och Kipper hittade nästa figg som var uppe på en plankhög. Fina skall (det var sagt 15 skall på skallhundarna). Den figgen skulle inte belöna men Kipper belönade sig själv genom att krypa under presenningen som den var dold under, suck. Annars var det bra att Kipper skällde nerifrån och inte försökte hoppa upp innan skall.

Eftersom jag såg att Kipper var intresserad i början så skickade jag honom ditåt igen fast hangaren var jättestor. Han hade inget emot det utan satte iväg och hittade då figgen och skällde 14 fina skall. Lite pipiga i början men sedan bra. Jag såg inte hur figgen låg men jag tror att han trängde sig in.

Efter 14 skall stack han och ingen vet varför men Tommy stog utanför med Trigger och Zina smet in i hangaren. Jag ropade på Kipper och då dök han upp men brydde sig inte om Zina utan kom till mig.

Jag skickade igen och då blev det 7 klockrena skall och då belönade vi.

Måste träna på: Att inte veta, att belöna själv, kanske ha jacka ute, att han ska ta figg även i början, att skälla måååånga skall, typ 50 i alla fall. Höja lägstanivån och skallkonditionen.

Ja, det finns ju att göra denna vår!

Kolla, han var ju inte grisnäst som liten!!

Kommentarer
Postat av: Tina & Theodor

Tack så mycket :)

& va roligt med uppdatering! De låter så otroligt spännande de ni håller på med :) skulle vilja se er in action :)

Kramar Team T

2012-02-17 @ 11:10:17
URL: http://tollarentheodor.weebly.com
Postat av: Lisabet och Oyster

Duktiga Kipper :)

Vi har alla mycket att träna på, så nu gäller det bara att ligga i, Oyster måste också få bättre skallkondition och lära sig skälla längre skallserier så ni är inte ensamma om det :) Vi får åka och träna markeringsövningar tillsammans nån dag :D

2012-02-25 @ 08:57:53
URL: http://aussieactionsmirra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0